Начало В детайли Подобрената версия на „Титаник“ - болничният параход „Британик“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море
3131
Хроника

Подобрената версия на „Титаник“ - болничният параход „Британик“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море

Океанският лайнер „Британик“, кораб-сестра на „Олимпик“ и „Титаник“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море край бреговете на гръцкия остров Кеа. Той е създаден с цел да бъде търговски плавателен съд, но никога не е работил като такъв. Той е преоборудван като болничен кораб по време на Първата световна война и потъва, според съобщенията след удар в мина, отбелязва енциклопедия „Британика“.Както и останалите два кораба – „Британик“ е построен от белфастката фирма „Харланд и Волф“ (Harland and Wolff) като част от клас трансатлантически луксозни лайнери за „Уайт стар лайн“ (White Star Line). Класът, който е проектиран за комфорт, а не за скорост, е замислен през 1907 г. и първоначално включва само „Олимпик“ и „Титаник“.

| 21 Ноември 2024, 07:00 ч.
Подобрената версия на „Титаник“ - болничният параход „Британик“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море
Подобрената версия на „Титаник“ - болничният параход „Британик“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море
Снимка © АП

Океанският лайнер „Британик“, кораб-сестра на „Олимпик“ и „Титаник“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море край бреговете на гръцкия остров Кеа. Той е създаден с цел да бъде търговски плавателен съд, но никога не е работил като такъв. Той е преоборудван като болничен кораб по време на Първата световна война и потъва, според съобщенията след удар в мина, отбелязва енциклопедия „Британика“.

Екипът на Община Стара Загора организира първа среща със заинтересованите страни по проект "Климат", съобщиха от пресцентъра на институцията. Обсъдени са широк кръг теми, свързани със социално-икономическите фактори и уязвимостта на териториите, подложени на климатични рискове.  

В срещата участваха представители на неправителствения сектор, бизнеса и публичната администрация като Регионалната инспекция по околната среда и водите - Стара Загора, Държавното горско стопанство и Регионалната дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“. Освен това бяха представени основните политики и националните стратегически документи за анализ и идентификация на климатичното влияние върху различни сектори на социално-икономическия живот - биоразнообразие, човешко здраве, гори, води, селско стопанство, енергетика, градска среда, туризъм, транспорт, добавиха от Общинат

От днес до 24 ноември в страната ще бъдат провеждани специализирани полицейски операции по метода широкообхватен контрол, съобщи на брифинг заместник-началникът на отдел „Пътна полиция" към Главна дирекция "Национална полиция" комисар Мария Ботева.

Акциите ще се осъществят в областите Велико Търново и Кюстендил на 18 ноември, Ловеч и Смолян на 19 ноември, в Габрово и Бургас на 20 ноември, в Силистра и област София на 21 ноември и в Шумен и София-град на 22 ноември.

Продължава и акция „Зима“, като от 18 до 24 ноември контролът ще бъде насочен основно към водачите на пътните превозни средства с акцент да не се отнема предимството на участниците в движението.

„Апелирам всички да бъдат отговорни, да не забравят, че сме в зимни условия, да полагат повече усилия за собствената си безопасност и да не отнемат предимството на другия“, каза ком

Свищов е първата община, която започва саниране на жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост, каза кметът на община Свищов Генчо Генчев. Кметът заедно с ръководителя по проектите Стоян Парашкевов обявиха резултатите от обществените поръчки за саниране на 19 жилищни сгради по време на среща с домоуправителите им.

По думите на Генчев за 11 от жилищните сгради договорите могат да бъдат подписани веднага, като през декември може да започне и санирането на сградите. За шест от блоковете трябва да се изчака до 3 декември за излизане на решение, защото има повече от една фирма, която е кандидатствала за изпълнение. Две от сградите са отпаднали, поради липса на избран изпълнител, като за тях се приемат оферти до 3 януари 2025 г., посочи кметът.

Оттук нататък предстои да бъдат поканени фирмите, за да се сключат договорите и след изготвянето на техническите проекти д

Общинският съвет в Ново село даде съгласие да се закупи сметосъбирачен автомобил за нуждите на общината. Това беше една от двете точки, внесени извънредно и включени в дневния ред на днешното заседание. Съветниците одобриха и анализа на потребностите за подкрепа за личностното развитие на децата и учениците от общината.

Дискусия предизвика предложението на кмета за приемането на нова наредба за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и рекламни дейности. На първо четене бяха приети корекциите, предложени от ресорната постоянна комисия по бюджет, финанси, икономическо развитие, национални и европейски програми. Според становището на комисията увеличението на такса битови отпадъци от четири на 11 промила е много рязко и социално непоносимо. Повишаването на такси на услугите и рекламните дейности следва да бъде плавно, като така ще бъде оставен буфер за н

Сухопътните войски честват своя боен празник днес - 139 г. от славната победа при Сливница и 146 г. от тяхното създаване. Това съобщи пресцентърът на Министерството на отбраната (МО).

Държавният глава и върховен главнокомандващ на Въоръжените сили Румен Радев ще участва в отбелязването на празника на Сухопътните войски пред Пантеона на загиналите в Сръбско-българската война „Майка България“ край село Гургулят, община Сливница, съобщи прессекретариатът на президента. Румен Радев ще приеме почетния караул, ще произнесе слово и ще отдаде почит пред загиналите в Сръбско-българската война през 1885 г. 

Годишнината ще бъде отбелязана и с ритуал по поднасяне на венци и цветя пред паметника на „Капитаните“, който ще започне в 10:10 ч. в Сливница, информират от МО. По традиция командването на Сухопътните войски, военнослужещи и ветерани ще преминат по

Както и останалите два кораба – „Британик“ е построен от белфастката фирма „Харланд и Волф“ (Harland and Wolff) като част от клас трансатлантически луксозни лайнери за „Уайт стар лайн“ (White Star Line). Класът, който е проектиран за комфорт, а не за скорост, е замислен през 1907 г. и първоначално включва само „Олимпик“ и „Титаник“. Третият кораб е добавен по-късно и е планирано да бъде по-голям и по-луксозен от своите сестрински кораби. На 30 ноември 1911 г. строителството започва с полагането на кила. След като „Титаник“ потъва през април 1912 г. обаче, корабът е преработен, за да включва различни модификации за безопасност. Трябва да се отбележи, че са добавени повече спасителни лодки и неговите водонепроницаеми отделения (които включват врати, позволяващи секциите да бъдат изолирани една от друга) са увеличени до 17 на брой. Освен това се съобщава, че името му е променено от „Гигантик“ на „Британик“. При завършването му корабът е с дължина приблизително 882 фута (269 метра) и има бруто тонаж от 48 158. След като корпусът е завършен, корабът е пуснат на вода на 26 февруари 1914 г. „Британик“ е планирано да започне търговската си експлоатация през следващата година. Това обаче не се случва, а с началото на Първата световна война през 1914 г., „Британик“ е реквизиран като болничен кораб.

На 23 декември 1915 г. „Британик“ предприема първото си плаване – от Ливърпул, Англия, до гръцкия остров Лемнос, през Неапол. След като събира около 3300 жертви, корабът отпътува за Саутхемптън, Англия, и пристига там на 9 януари 1916 г. „Британик“ отплава на две последователни пътувания, преди да бъде освободен от военно дежурство през юни 1916 г. Въпреки това, два месеца по-късно отново е реквизиран.

На 12 ноември 1916 г. „Британик“ отпътува от Саутхемптън за Лемнос на шестото си пътуване.

Около 8:15 ч. сутринта на 21 ноември, на около 2 мили (3 км) от остров Кеа, Гърция, на кораба избухва експлозия. Първоначалните доклади предполагат, че причината е или мина, или торпедо, въпреки че по-късни доказателства сочат мина, отбелязва енциклопедия „Британика“ и посочва, че през октомври 1916 г. германска подводница е била заложила мини в района.

Въпреки че щетите са големи, само шест от водонепроницаемите отделения са наводнени и корабът остава на повърхността. Водата започва да навлиза от отворени илюминатори от десния борд. В опит да изведе кораба край Кеа, капитан Чарлз Бартлет заповядва пълна скорост. Движението обаче води до нахлуването на повече вода в плавателния съд и Бартлет бързо разпорежда двигателите да спрат.

В Плевен през изминалата седмица са съставени 50 фиша за неправилно паркиране на улици в централната градска част. Това съобщи пред журналисти началникът на отдел „Инспекторат“ в Община Плевен Николай Георгиев.

Глобата за това нарушение е 50 лв. 

Според Георгиев този начин на санкциониране на шофьорите, спрели неправилно, не е по-малко ефективен от това автомобилът на нарушителя да бъде вдигнат с репатриращ автомобил, т.нар. „паяк“. Той подчерта, че много от централните улици в Плевен са тесни. Ако се наложи вдигане на автомобила с „паяк“, за да бъде откаран на наказателен паркинг, това би затруднило движението по някои улици, особено, ако те са еднопосочни, коментира Георгиев. 

Към момента в Плевен няма фирма, която да извършва репатриране на автомобилите, спрели неправилно. Последната е обявила фалит. 

Ге

"Кауфланд България" (Kaufland Bulgaria) инсталира автоматизирана система за обратно приемане на опаковки от пластмасови бутилки и кенове в хипермаркета си на бургаския булевард "Янко Комитов". Инвестицията в Бургас е на стойност близо 200 000 лева, каза изпълнителният директор на българското подразделение на ритейл компанията Иван Чернев. Той припомни, че "Кауфланд" стартира проекта си за обратно събиране на опаковки от PET и алуминиеви кенове през пролетта на миналата година. А с последния пункт в крайморския град, броят на станциите става седем. 

Чернев уточни, че компанията е инвестирала повече от 2 млн. лева в реализирането им. Близо 1 млн. лева са средствата, които са изплатени към момента за върнати опаковки от началото на кампанията. За всяка върната в станциите за рециклиране пластмасова бутилка или кен клиентите получават ваучер от 5 стотинки, който може да бъде

Един човек е загинал, а други 18 са ранени при станалите 17 тежки катастрофи в страната през изминалото денонощие. Това съобщават от пресцентъра на МВР на сайта на ведомството. 

В София са регистрирани 33 леки пътнотранспортни произшествия и една тежка катастрофа. При пътните инциденти в столицата е ранен един човек.  

От началото на годината при катастрофи са загинали 424 души. При сравнение с данните за загиналите - 479 през същия период на 2023 година, се отчитат с 55 по-малко загинали участници в движението по пътищата през 2024 г.

При съвместна проверка на полицаи и митничари са установени 91 литра течност с мирис на алкохол без документи за произход. Това съобщиха от Областната дирекция на МВР във Видин.

Проверката е извършена вчера в частен имот в областния град. На стопанина е съставен акт по Закона за акцизите и данъчните складове, а по случая е образувана преписка по чл. 234 от Наказателния кодекс. 

от дирекцията на полицията допълниха, че акцизната стока е открита в имота на 64-годишен мъж от видинския квартал "Нов път". 

Районната прокуратура в Стара Загора предаде на съд мъж на 41 г. за закана с убийство и причиняване на телесна повреда в условията на домашно насилие в Казанлък. Това съобщават от държавното обвинение. Потърпевшата е майка на подсъдимия. Деянията са извършени на три дати в периода от 1 до 6 февруари т.г. в условията на продължавано престъпление. 

Подсъдимият П. М. се е заканил с убийство спрямо жена на 75 г., което би могло да възбуди основателен страх за осъществяването на заканата, посочват от прокуратурата. Деянието е извършено в условията на домашно насилие. Второто обвинение е за това, че на 6 февруари мъжът е причинил лека телесна повреда на същата жена, като деянието също е извършено в условията на домашно насилие.  

П. М. системно употребявал наркотични вещества и под въздействието им отправял закани с убийство спрямо майка си, с която живеел. На 6

Към 9:07 часа „Британик“ потъва – около 55 минути, докато потъването на „Титаник“ му отнема 2 часа и 40 минути. Намиращи се около „Британик“ плавателни съдове се притичват на помощ да спасят оцелелите. Въпреки скоростта на потъване, само 30 души от пасажерите и екипажа на „Британик“ стават жертва на катастрофата. Спасени са над 1030 души.

През 1975 г. френският океански изследовател Жак Кусто открива останките на „Британик“. Корабът е намерен да лежи на десния си борд на дълбочина около 390 фута (119 метра) – непокътнат, с изключение на голяма дупка в носа.

Въпреки, че по времето, когато се случва катастрофата с „Британик“, не действа неограничената подводна война (обявена от Германия на няколко пъти – между февруари и октомври 1915 г., февруари и май 1916 г. и от януари 1917 г.) блокадите, бойните действия, потопяването на параходи и разпръскването на мини са ежедневие във всички морски басейни, обкръжаващи Европа – Атлантика, Средиземно море, Северно, Балтийско и дори Черно море, а също така и в Тихия океан. Подводници, крайцери и миноноски действат в почти всички големи водни басейни, а сред потопените има както кораби на Съглашението, така и на неучастващи във войната страни.

Ето какво може да се прочете в страниците на „Бълтгарски бюлетин“ от ноември 1916 г. за случващото се в моретата и за съдбата на „Британик“:

Берлин, 31 октомври 1916 г. /Волфбюро/ Една наша завърнала се неотдавна от Средиземно море подводница, водейки търговска война е била няколко пъти атакувана от въоръжени параходи при претърсването им. Във всички случаи се касае за английски параходи, които са въоръжени с едно или няколко модерни 7,6 см оръдия. Същата подводница е била шест пъти обстрелвана от неприятелски параходи и при по-предишното си няколкоседмично пребивание в Средиземно море. Но тя винаги е успявала навреме да се спаси от неприятелския огън благодарение на сръчността и присъствието на духа на команданта и на екипажа.

***

Лондон, 2 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Адмиралтейството съобщава: Холандският параход „Олдампт“ беше заловен в сряда през нощта от неприятеля, при фара „Норминдер“. На парахода се качил германски екипаж, за да го отведе в Зеебрюге. Английски патрул и параходи настигнаха „Олдампт“. Германците се опитаха да вдигнат парахода във въздуха, след което слязоха в лодките заедно с холандския екипаж. Англичаните плениха германския екипаж, състоящ се от един офицер и девет войници, и ремаркираха парахода до холандския бряг, където го предадоха на холандски ремаркьор. По пътя се явиха пет германски торпедоразрушители, но бяха атакувани и прогонени.

***

Лондон, 3 ноември 1916 г. Агенция Ройтер се научава от Атина с вчерашна дата: През последните 12 дни са потопени седем гръцки парахода.

***

Париж, 3 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ В. „Тан“ се научава от Лисабон, че много параходи са били нападнати от германска подводница.

***

Жефле /Швеция/, 7 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Вчера пристигна от Олсгрунд екипажът на парахода „Йенкьопинг“, потопен от германска подводница. Капитанинът съобщава, че и други два шведски парахода били потопени.

***

Лондон, 7 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Адмиралтейството съобщава: Една наша подводница, действаща в Северно море, хвърли завчера торпили срещу един германски дрендаут, близо до датското крайбрежие. Параходът беше засегнат. Повредите са неизвестни.

В началото на ноември, във водите на Средиземно море, но край Малта, потъва британският пътнически кораб „Арабия“:

Ротердам, 8 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Съобщават от Лондон, че пътническият параход „Арабия“ (7933 тона) бил потопен в Средиземно море на 6 ноември. Всички пътници на брой 437 души били спасени.

***

Амстердам, 8 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ На в. „Таймс“ съобщават от Атина: Гръцкото правителство поиска осветления от Германия по условията, които гръцките параходи трябва да съблюдават, за да бъдат запазени от нападенията на подводниците.

***

Лондон, 11 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Съобщение на агенция Ройтер: На банкета, даден в Гилдхол, министърът на марината Балфур произнесе една реч, в която заяви, че англичаните и съюзниците им имат неоспоримо владение над моретата, но че това положение е от части недостатъчно. (…) Германия по настоящем се отказа от надеждата да се бори против нашето владение над моретата чрез флотата си и възприе престъпни и нещастни методи. Г-н Балфур се постара да покаже чрез примери, че начините на действия на германските началници при потопяването на неутрални параходи са в противоречие с германския правилник за морската плячка и, накрая, спомни декларацията на германския делегат на Хагската конференция, че офицерите от германската флота ще изпълняват винаги хагските конвенции. Две години по-късно германците насякоха медал за „Лузитания“ ((Британският кралски пощенски кораб „Лузитания“ с над 1900 души на борда е торпилиран от германска подводница и потопен на 25 април стар стил/7 май 1915 г. н. ст. През август 1915 г. германският художник Карл Гец излива сатиричен възпоменателен медал за потъването на „Лузитания” - бел. ред.)

***

Мадрид, 12 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Вестниците съобщават, че американският параход „Колумбия“ (8580 тона) е бил потопен от германска подводница при Куруна. Товарът на парахода, състоящ се от мед, стомана и мас е бил предназначен за Франция. Екипажът бил спасен и заявил, че параходът е бил спрян от германската подводница на 6 ноември при нос Финистер. Понеже слизането в спасителните лодки било опасно, поради бурята, подводницата чакала цели два часа докато екипажът се спаси. 

***

Берлин, 14 ноември 1916 г. /Волфбюро/ В Средиземно море са били потопени следните италиански параходи: „Тореро“ (767 тона), „Бернардо“ (1346 тона) гемиите „Марината“ (154 тона), „Гилдар“ (100 тона), „Тре Фрателии“ (190 тона), „Сан Антонио“ (811 тона) и „Сан Джорджо“ (258 тона).

***

Лондон, 14 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Според в. „Таймс“ председателят на Съединените щати щял да действа сега по-енергично спрямо Германия по въпроса за подводната война.

***

Берлин, 15 ноември 1916 г. /Официална/ На 5 ноември една наша подводница потопи на 80 мили западно от Малта един неприятелски транспортен параход от около 12 000 тона, който бе придружаван от торпедоразрушители и рибарски параходи.

***

Париж, 16 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ В. „Матен“ се научава от Марсилия: Тридесет души от екипажа на потопения параход „Арабия“ пристигнаха тук с парахода „Ернест Симоне“.

***

Париж, 13 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ „Еко де Пари“ се научава от Ла Коруня: Параходът „Лео ХIII“ срещнал в морето норвежкия параход „Гама“, който бил напуснат от екипажа и горял. „Гама“ потънал скоро. Съдбата на екипажа е неизвестна.

***

Копенхаген, 16 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Капитанинът на датския параход „Регнар“ съобщава от Виго, че параходът му бил потопен на 14 ноември, на 100 морски мили северно от Финистер, от германска подводница; екипажът бил спасен и дебаркиран във Виго. Параходът пътувал от Кардиф за Марсилия, натоварен с каменни въглища.

***

Берлин, 19 ноември 1916 г. /Волфбюро/ По повод германското официално съобщение от 15 ноември, че една германска подводница е потопила на 5 ноември, на 80 мили западно от Малта, един транспортен параход, с вместимост 19 000 тона, придружаван от торпедоразрушители и рибарски параходи, английското адмиралтейство съобщи, че това било германски опит да се прикрие едно престъпно действие – потопяването на един пощенски параход без предупреждение и че единственият потопен параход бил пощенският параход „Арабия“ (9733 тона), потопен на 6 ноември без предупреждение източно от Малта.

C това съобщение английското адмиралтейство се опитва съзнателно да заблуди общественото мнение. Касае се за два съвършено различни факти: първо – както Волфбюро съобщи на 15 ноември един въоръжен транспортен параход бе потопен на 5 ноември, на 80 мили западно от Малта; второ – транспортният параход „Арабия“ беше потопен на 6 ноември, на 300 мили източно от Малта. „Арабия“ имаше 15 см оръдия и принасяше няколкостотин военни работници за Франция. Ако Англия е приела на парахода „Арабия“ и пътници, тя лекомислено е изложила техния живот, както е правила това и преди.

В деня на катастрофата с болничния лайнер „Британик“, Централните сили дават обобщение за резултатите от военните действия в морска среда:

Виена, 21 ноември 1916 г. /Корспендонец бюро/ През месец октомври са пленени или потопени от подводниците и миноноските на Централните сили, или са потънали вследствие сблъскване с мини 146 неприятелски търговски параходи с обща вместимост 306 500 тона.

Потопени са и 72 неутрални търговски парахода с вместимост 87 000 тона, понеже са носили контрабанда за неприятелски страни.

От началото на войната вследствие мерките, взети от Централните сили, са потопени неприятелски търговски параходи с вместимост 3 322 000 тона, от които 2 550 000 английски.

Първото съобщение, което Публикуваме за „Британик“ е на 23 ноември:

Лондон, 23 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Адмиралтейството съобщава:  Английският болничен параход „Британик“ (47 500 тона) потъна на 21 ноември в канала Кеа, в Егейско море, вследствие на торпила или мина. Спасени са 1106 души, от които 25 ранени. Вярва се, че 50 души са загинали.

***

Лугано, 24 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Според известия от Лондон относно потъването на болничния параход „Британик“, този параход потънал в продължение на 50 минути, след две експлозии. „Британик“ поискал помощ по безжичния телеграф; една миноноска от Керастини била готова да замине, когато се получила втора телеграма, че помощ е ненужна. Изглежда, че тази втора радиограма е била изпратена от германска подводница. Броят на жертвите възлизал на 200 души.

***

Лондон, 24 ноември 1916 г.  /Кореспонденц бюро/ „Дейли нюс“ се научава, че потъналият параход „Британик“ бил най-хубавият болничен параход. Постройката му коствала 2 милиона лири стерлинги.

***

Лондон, 24 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ В Камарата на общините, г-н Карсън направи интерпелация относно потъването на болничния параход „Британик“. Той попита дали правителството ще привлече вниманието на неутралните върху този варварски акт и нарушение на международното право. Министър-председателят г-н Аскуит каза: Не са получени никакви подробности. Този въпрос ще бъде разгледан. 

***

Берлин, 25 ноември 1916 г. /Официална/ В английската Камара на общините, загубата на болничния параход „Британик“, който уж бил потопен от германска подводница, биде представена като варварски акт, противен на международното право. Противно на това твърдение, ние констатираме, че „Британик“ не е бил потопен от германска подводница. – /Подп./ Началник щаб на марината.

Дни по-късно друг британски болничен кораб последва съдбата на „Британик“ във водите на Средиземно море:

Лондон, 25 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Адмиралтейството съобщава, че английският болничен параход „Бремар Кастл“ (6280 тона), на път от Солун за Малта с ранени войници, се натъкнал на мина или бил потопен в канала Мукони (Егейско море). Всички, които се намирали на парахода, били спасени.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Волейболни капитани подариха на кмета на Разград статуетка на богинята на победата Нике
Капитаните на волейболните отбори, които участват в 15-ото издание на Ученическа волейболна лига, подариха на кмета на община Разград Добрин Добрев статуетка на древногръцката боги ...
Кметът на Минерални бани Мюмюн Искендер и общинският служител Байрям Иляз остават под домашен арест, определи Окръжният съд в Хасково
Кметът на Минерални бани Мюмюн Искендер и общинският служител Байрям Иляз остават под домашен арест. Това определи на свое заседание днес състав на Оръжния съд в Хасково, който тря ...
Гори покрив на жилищна сграда на бул. „Христо и Евлоги Георгиеви“ в София
Гори покрив на жилищна сграда на бул. „Христо и Евлоги Георгиеви“ в София, . В района на пожара се усеща дим и някои от хората носят маски. На място има три пожарни и е ...
На няколко места в Ловеч ще се ограничи спирането и паркирането на автомобили с цел безопасност
На няколко места в Ловеч ще се ограничи спирането и паркирането на автомобили с цел безопасност на пешеходците и недопускане на пътнотранспортни произшествия, каза на пресконференц ...
Общо 436 безработни са назначени на служба в област Хасково през октомври, показват данни на Бюрото по труда
Общо 436 безработни лица са започнали работа в региона, показват данните за месец октомври от регулярния бюлетин на Дирекция "Бюро по труда" - Хасково. На първичен пазар на труда с ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Водата от централното водоснабдяване на шуменския квартал „Макак“ и селата Панайот Волов и Белокопитово е годна за пиене
Водата от централното водоснабдяване на шуменския квартал „Макак“ и селата Панайот Волов и Белокопитово вече може да се ползва без ограничение, съобщиха от Регионалната ...
Близо 20 процента от винопроизводителите в България участват в тазгодишното издание на "Дефиле на младото вино" в Пловдив
Почти 20 процента от производителите на вино в България участват в тазгодишното 16-о издание на "Дефиле на младото вино". Това каза зам.-министърът на земеделието и храните Янислав ...
Ваксинанационното покритие срещу грип се е увеличило с до три-четири пъти през последните години, каза служебният здравен министър Галя Кондева
Ваксинанационното покритие срещу грип в България се е увеличило с до три-четири пъти през последните години. Това коментира пред журналисти служебният министър на здравеопазването ...
Волейболни капитани подариха на кмета на Разград статуетка на богинята на победата Нике
Капитаните на волейболните отбори, които участват в 15-ото издание на Ученическа волейболна лига, подариха на кмета на община Разград Добрин Добрев статуетка на древногръцката боги ...
За гражданите ще бъде облекчение, когато бъдем приети в Шенген, каза главен комисар Антон Златанов
За гражданите ще бъде облекчение, когато бъдем приети в Шенген, но за хората, които извършват престъпна дейност - контролът ще си остане. Това каза пред журналисти главен комисар А ...
Тикер в 18:02 ч.
Водата от централното водоснабдяване на шуменския квартал „Макак“ и ...
Начало В детайли
3131
Хроника

Подобрената версия на „Титаник“ - болничният параход „Британик“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море

Океанският лайнер „Британик“, кораб-сестра на „Олимпик“ и „Титаник“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море край бреговете на гръцкия остров Кеа. Той е създаден с цел да бъде търговски плавателен съд, но никога не е работил като такъв. Той е преоборудван като болничен кораб по време на Първата световна война и потъва, според съобщенията след удар в мина, отбелязва енциклопедия „Британика“.Както и останалите два кораба – „Британик“ е построен от белфастката фирма „Харланд и Волф“ (Harland and Wolff) като част от клас трансатлантически луксозни лайнери за „Уайт стар лайн“ (White Star Line). Класът, който е проектиран за комфорт, а не за скорост, е замислен през 1907 г. и първоначално включва само „Олимпик“ и „Титаник“.

| 21 Ноември 2024, 07:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Подобрената версия на „Титаник“ - болничният параход „Британик“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море
Подобрената версия на „Титаник“ - болничният параход „Британик“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море
Снимка © АП

Океанският лайнер „Британик“, кораб-сестра на „Олимпик“ и „Титаник“, потъва на 21 ноември 1916 г. в Средиземно море край бреговете на гръцкия остров Кеа. Той е създаден с цел да бъде търговски плавателен съд, но никога не е работил като такъв. Той е преоборудван като болничен кораб по време на Първата световна война и потъва, според съобщенията след удар в мина, отбелязва енциклопедия „Британика“.

Екипът на Община Стара Загора организира първа среща със заинтересованите страни по проект "Климат", съобщиха от пресцентъра на институцията. Обсъдени са широк кръг теми, свързани със социално-икономическите фактори и уязвимостта на териториите, подложени на климатични рискове.  

В срещата участваха представители на неправителствения сектор, бизнеса и публичната администрация като Регионалната инспекция по околната среда и водите - Стара Загора, Държавното горско стопанство и Регионалната дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“. Освен това бяха представени основните политики и националните стратегически документи за анализ и идентификация на климатичното влияние върху различни сектори на социално-икономическия живот - биоразнообразие, човешко здраве, гори, води, селско стопанство, енергетика, градска среда, туризъм, транспорт, добавиха от Общинат

От днес до 24 ноември в страната ще бъдат провеждани специализирани полицейски операции по метода широкообхватен контрол, съобщи на брифинг заместник-началникът на отдел „Пътна полиция" към Главна дирекция "Национална полиция" комисар Мария Ботева.

Акциите ще се осъществят в областите Велико Търново и Кюстендил на 18 ноември, Ловеч и Смолян на 19 ноември, в Габрово и Бургас на 20 ноември, в Силистра и област София на 21 ноември и в Шумен и София-град на 22 ноември.

Продължава и акция „Зима“, като от 18 до 24 ноември контролът ще бъде насочен основно към водачите на пътните превозни средства с акцент да не се отнема предимството на участниците в движението.

„Апелирам всички да бъдат отговорни, да не забравят, че сме в зимни условия, да полагат повече усилия за собствената си безопасност и да не отнемат предимството на другия“, каза ком

Свищов е първата община, която започва саниране на жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост, каза кметът на община Свищов Генчо Генчев. Кметът заедно с ръководителя по проектите Стоян Парашкевов обявиха резултатите от обществените поръчки за саниране на 19 жилищни сгради по време на среща с домоуправителите им.

По думите на Генчев за 11 от жилищните сгради договорите могат да бъдат подписани веднага, като през декември може да започне и санирането на сградите. За шест от блоковете трябва да се изчака до 3 декември за излизане на решение, защото има повече от една фирма, която е кандидатствала за изпълнение. Две от сградите са отпаднали, поради липса на избран изпълнител, като за тях се приемат оферти до 3 януари 2025 г., посочи кметът.

Оттук нататък предстои да бъдат поканени фирмите, за да се сключат договорите и след изготвянето на техническите проекти д

Общинският съвет в Ново село даде съгласие да се закупи сметосъбирачен автомобил за нуждите на общината. Това беше една от двете точки, внесени извънредно и включени в дневния ред на днешното заседание. Съветниците одобриха и анализа на потребностите за подкрепа за личностното развитие на децата и учениците от общината.

Дискусия предизвика предложението на кмета за приемането на нова наредба за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и рекламни дейности. На първо четене бяха приети корекциите, предложени от ресорната постоянна комисия по бюджет, финанси, икономическо развитие, национални и европейски програми. Според становището на комисията увеличението на такса битови отпадъци от четири на 11 промила е много рязко и социално непоносимо. Повишаването на такси на услугите и рекламните дейности следва да бъде плавно, като така ще бъде оставен буфер за н

Сухопътните войски честват своя боен празник днес - 139 г. от славната победа при Сливница и 146 г. от тяхното създаване. Това съобщи пресцентърът на Министерството на отбраната (МО).

Държавният глава и върховен главнокомандващ на Въоръжените сили Румен Радев ще участва в отбелязването на празника на Сухопътните войски пред Пантеона на загиналите в Сръбско-българската война „Майка България“ край село Гургулят, община Сливница, съобщи прессекретариатът на президента. Румен Радев ще приеме почетния караул, ще произнесе слово и ще отдаде почит пред загиналите в Сръбско-българската война през 1885 г. 

Годишнината ще бъде отбелязана и с ритуал по поднасяне на венци и цветя пред паметника на „Капитаните“, който ще започне в 10:10 ч. в Сливница, информират от МО. По традиция командването на Сухопътните войски, военнослужещи и ветерани ще преминат по

Както и останалите два кораба – „Британик“ е построен от белфастката фирма „Харланд и Волф“ (Harland and Wolff) като част от клас трансатлантически луксозни лайнери за „Уайт стар лайн“ (White Star Line). Класът, който е проектиран за комфорт, а не за скорост, е замислен през 1907 г. и първоначално включва само „Олимпик“ и „Титаник“. Третият кораб е добавен по-късно и е планирано да бъде по-голям и по-луксозен от своите сестрински кораби. На 30 ноември 1911 г. строителството започва с полагането на кила. След като „Титаник“ потъва през април 1912 г. обаче, корабът е преработен, за да включва различни модификации за безопасност. Трябва да се отбележи, че са добавени повече спасителни лодки и неговите водонепроницаеми отделения (които включват врати, позволяващи секциите да бъдат изолирани една от друга) са увеличени до 17 на брой. Освен това се съобщава, че името му е променено от „Гигантик“ на „Британик“. При завършването му корабът е с дължина приблизително 882 фута (269 метра) и има бруто тонаж от 48 158. След като корпусът е завършен, корабът е пуснат на вода на 26 февруари 1914 г. „Британик“ е планирано да започне търговската си експлоатация през следващата година. Това обаче не се случва, а с началото на Първата световна война през 1914 г., „Британик“ е реквизиран като болничен кораб.

На 23 декември 1915 г. „Британик“ предприема първото си плаване – от Ливърпул, Англия, до гръцкия остров Лемнос, през Неапол. След като събира около 3300 жертви, корабът отпътува за Саутхемптън, Англия, и пристига там на 9 януари 1916 г. „Британик“ отплава на две последователни пътувания, преди да бъде освободен от военно дежурство през юни 1916 г. Въпреки това, два месеца по-късно отново е реквизиран.

На 12 ноември 1916 г. „Британик“ отпътува от Саутхемптън за Лемнос на шестото си пътуване.

Около 8:15 ч. сутринта на 21 ноември, на около 2 мили (3 км) от остров Кеа, Гърция, на кораба избухва експлозия. Първоначалните доклади предполагат, че причината е или мина, или торпедо, въпреки че по-късни доказателства сочат мина, отбелязва енциклопедия „Британика“ и посочва, че през октомври 1916 г. германска подводница е била заложила мини в района.

Въпреки че щетите са големи, само шест от водонепроницаемите отделения са наводнени и корабът остава на повърхността. Водата започва да навлиза от отворени илюминатори от десния борд. В опит да изведе кораба край Кеа, капитан Чарлз Бартлет заповядва пълна скорост. Движението обаче води до нахлуването на повече вода в плавателния съд и Бартлет бързо разпорежда двигателите да спрат.

В Плевен през изминалата седмица са съставени 50 фиша за неправилно паркиране на улици в централната градска част. Това съобщи пред журналисти началникът на отдел „Инспекторат“ в Община Плевен Николай Георгиев.

Глобата за това нарушение е 50 лв. 

Според Георгиев този начин на санкциониране на шофьорите, спрели неправилно, не е по-малко ефективен от това автомобилът на нарушителя да бъде вдигнат с репатриращ автомобил, т.нар. „паяк“. Той подчерта, че много от централните улици в Плевен са тесни. Ако се наложи вдигане на автомобила с „паяк“, за да бъде откаран на наказателен паркинг, това би затруднило движението по някои улици, особено, ако те са еднопосочни, коментира Георгиев. 

Към момента в Плевен няма фирма, която да извършва репатриране на автомобилите, спрели неправилно. Последната е обявила фалит. 

Ге

"Кауфланд България" (Kaufland Bulgaria) инсталира автоматизирана система за обратно приемане на опаковки от пластмасови бутилки и кенове в хипермаркета си на бургаския булевард "Янко Комитов". Инвестицията в Бургас е на стойност близо 200 000 лева, каза изпълнителният директор на българското подразделение на ритейл компанията Иван Чернев. Той припомни, че "Кауфланд" стартира проекта си за обратно събиране на опаковки от PET и алуминиеви кенове през пролетта на миналата година. А с последния пункт в крайморския град, броят на станциите става седем. 

Чернев уточни, че компанията е инвестирала повече от 2 млн. лева в реализирането им. Близо 1 млн. лева са средствата, които са изплатени към момента за върнати опаковки от началото на кампанията. За всяка върната в станциите за рециклиране пластмасова бутилка или кен клиентите получават ваучер от 5 стотинки, който може да бъде

Един човек е загинал, а други 18 са ранени при станалите 17 тежки катастрофи в страната през изминалото денонощие. Това съобщават от пресцентъра на МВР на сайта на ведомството. 

В София са регистрирани 33 леки пътнотранспортни произшествия и една тежка катастрофа. При пътните инциденти в столицата е ранен един човек.  

От началото на годината при катастрофи са загинали 424 души. При сравнение с данните за загиналите - 479 през същия период на 2023 година, се отчитат с 55 по-малко загинали участници в движението по пътищата през 2024 г.

При съвместна проверка на полицаи и митничари са установени 91 литра течност с мирис на алкохол без документи за произход. Това съобщиха от Областната дирекция на МВР във Видин.

Проверката е извършена вчера в частен имот в областния град. На стопанина е съставен акт по Закона за акцизите и данъчните складове, а по случая е образувана преписка по чл. 234 от Наказателния кодекс. 

от дирекцията на полицията допълниха, че акцизната стока е открита в имота на 64-годишен мъж от видинския квартал "Нов път". 

Районната прокуратура в Стара Загора предаде на съд мъж на 41 г. за закана с убийство и причиняване на телесна повреда в условията на домашно насилие в Казанлък. Това съобщават от държавното обвинение. Потърпевшата е майка на подсъдимия. Деянията са извършени на три дати в периода от 1 до 6 февруари т.г. в условията на продължавано престъпление. 

Подсъдимият П. М. се е заканил с убийство спрямо жена на 75 г., което би могло да възбуди основателен страх за осъществяването на заканата, посочват от прокуратурата. Деянието е извършено в условията на домашно насилие. Второто обвинение е за това, че на 6 февруари мъжът е причинил лека телесна повреда на същата жена, като деянието също е извършено в условията на домашно насилие.  

П. М. системно употребявал наркотични вещества и под въздействието им отправял закани с убийство спрямо майка си, с която живеел. На 6

Към 9:07 часа „Британик“ потъва – около 55 минути, докато потъването на „Титаник“ му отнема 2 часа и 40 минути. Намиращи се около „Британик“ плавателни съдове се притичват на помощ да спасят оцелелите. Въпреки скоростта на потъване, само 30 души от пасажерите и екипажа на „Британик“ стават жертва на катастрофата. Спасени са над 1030 души.

През 1975 г. френският океански изследовател Жак Кусто открива останките на „Британик“. Корабът е намерен да лежи на десния си борд на дълбочина около 390 фута (119 метра) – непокътнат, с изключение на голяма дупка в носа.

Въпреки, че по времето, когато се случва катастрофата с „Британик“, не действа неограничената подводна война (обявена от Германия на няколко пъти – между февруари и октомври 1915 г., февруари и май 1916 г. и от януари 1917 г.) блокадите, бойните действия, потопяването на параходи и разпръскването на мини са ежедневие във всички морски басейни, обкръжаващи Европа – Атлантика, Средиземно море, Северно, Балтийско и дори Черно море, а също така и в Тихия океан. Подводници, крайцери и миноноски действат в почти всички големи водни басейни, а сред потопените има както кораби на Съглашението, така и на неучастващи във войната страни.

Ето какво може да се прочете в страниците на „Бълтгарски бюлетин“ от ноември 1916 г. за случващото се в моретата и за съдбата на „Британик“:

Берлин, 31 октомври 1916 г. /Волфбюро/ Една наша завърнала се неотдавна от Средиземно море подводница, водейки търговска война е била няколко пъти атакувана от въоръжени параходи при претърсването им. Във всички случаи се касае за английски параходи, които са въоръжени с едно или няколко модерни 7,6 см оръдия. Същата подводница е била шест пъти обстрелвана от неприятелски параходи и при по-предишното си няколкоседмично пребивание в Средиземно море. Но тя винаги е успявала навреме да се спаси от неприятелския огън благодарение на сръчността и присъствието на духа на команданта и на екипажа.

***

Лондон, 2 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Адмиралтейството съобщава: Холандският параход „Олдампт“ беше заловен в сряда през нощта от неприятеля, при фара „Норминдер“. На парахода се качил германски екипаж, за да го отведе в Зеебрюге. Английски патрул и параходи настигнаха „Олдампт“. Германците се опитаха да вдигнат парахода във въздуха, след което слязоха в лодките заедно с холандския екипаж. Англичаните плениха германския екипаж, състоящ се от един офицер и девет войници, и ремаркираха парахода до холандския бряг, където го предадоха на холандски ремаркьор. По пътя се явиха пет германски торпедоразрушители, но бяха атакувани и прогонени.

***

Лондон, 3 ноември 1916 г. Агенция Ройтер се научава от Атина с вчерашна дата: През последните 12 дни са потопени седем гръцки парахода.

***

Париж, 3 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ В. „Тан“ се научава от Лисабон, че много параходи са били нападнати от германска подводница.

***

Жефле /Швеция/, 7 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Вчера пристигна от Олсгрунд екипажът на парахода „Йенкьопинг“, потопен от германска подводница. Капитанинът съобщава, че и други два шведски парахода били потопени.

***

Лондон, 7 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Адмиралтейството съобщава: Една наша подводница, действаща в Северно море, хвърли завчера торпили срещу един германски дрендаут, близо до датското крайбрежие. Параходът беше засегнат. Повредите са неизвестни.

В началото на ноември, във водите на Средиземно море, но край Малта, потъва британският пътнически кораб „Арабия“:

Ротердам, 8 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Съобщават от Лондон, че пътническият параход „Арабия“ (7933 тона) бил потопен в Средиземно море на 6 ноември. Всички пътници на брой 437 души били спасени.

***

Амстердам, 8 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ На в. „Таймс“ съобщават от Атина: Гръцкото правителство поиска осветления от Германия по условията, които гръцките параходи трябва да съблюдават, за да бъдат запазени от нападенията на подводниците.

***

Лондон, 11 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Съобщение на агенция Ройтер: На банкета, даден в Гилдхол, министърът на марината Балфур произнесе една реч, в която заяви, че англичаните и съюзниците им имат неоспоримо владение над моретата, но че това положение е от части недостатъчно. (…) Германия по настоящем се отказа от надеждата да се бори против нашето владение над моретата чрез флотата си и възприе престъпни и нещастни методи. Г-н Балфур се постара да покаже чрез примери, че начините на действия на германските началници при потопяването на неутрални параходи са в противоречие с германския правилник за морската плячка и, накрая, спомни декларацията на германския делегат на Хагската конференция, че офицерите от германската флота ще изпълняват винаги хагските конвенции. Две години по-късно германците насякоха медал за „Лузитания“ ((Британският кралски пощенски кораб „Лузитания“ с над 1900 души на борда е торпилиран от германска подводница и потопен на 25 април стар стил/7 май 1915 г. н. ст. През август 1915 г. германският художник Карл Гец излива сатиричен възпоменателен медал за потъването на „Лузитания” - бел. ред.)

***

Мадрид, 12 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Вестниците съобщават, че американският параход „Колумбия“ (8580 тона) е бил потопен от германска подводница при Куруна. Товарът на парахода, състоящ се от мед, стомана и мас е бил предназначен за Франция. Екипажът бил спасен и заявил, че параходът е бил спрян от германската подводница на 6 ноември при нос Финистер. Понеже слизането в спасителните лодки било опасно, поради бурята, подводницата чакала цели два часа докато екипажът се спаси. 

***

Берлин, 14 ноември 1916 г. /Волфбюро/ В Средиземно море са били потопени следните италиански параходи: „Тореро“ (767 тона), „Бернардо“ (1346 тона) гемиите „Марината“ (154 тона), „Гилдар“ (100 тона), „Тре Фрателии“ (190 тона), „Сан Антонио“ (811 тона) и „Сан Джорджо“ (258 тона).

***

Лондон, 14 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Според в. „Таймс“ председателят на Съединените щати щял да действа сега по-енергично спрямо Германия по въпроса за подводната война.

***

Берлин, 15 ноември 1916 г. /Официална/ На 5 ноември една наша подводница потопи на 80 мили западно от Малта един неприятелски транспортен параход от около 12 000 тона, който бе придружаван от торпедоразрушители и рибарски параходи.

***

Париж, 16 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ В. „Матен“ се научава от Марсилия: Тридесет души от екипажа на потопения параход „Арабия“ пристигнаха тук с парахода „Ернест Симоне“.

***

Париж, 13 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ „Еко де Пари“ се научава от Ла Коруня: Параходът „Лео ХIII“ срещнал в морето норвежкия параход „Гама“, който бил напуснат от екипажа и горял. „Гама“ потънал скоро. Съдбата на екипажа е неизвестна.

***

Копенхаген, 16 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Капитанинът на датския параход „Регнар“ съобщава от Виго, че параходът му бил потопен на 14 ноември, на 100 морски мили северно от Финистер, от германска подводница; екипажът бил спасен и дебаркиран във Виго. Параходът пътувал от Кардиф за Марсилия, натоварен с каменни въглища.

***

Берлин, 19 ноември 1916 г. /Волфбюро/ По повод германското официално съобщение от 15 ноември, че една германска подводница е потопила на 5 ноември, на 80 мили западно от Малта, един транспортен параход, с вместимост 19 000 тона, придружаван от торпедоразрушители и рибарски параходи, английското адмиралтейство съобщи, че това било германски опит да се прикрие едно престъпно действие – потопяването на един пощенски параход без предупреждение и че единственият потопен параход бил пощенският параход „Арабия“ (9733 тона), потопен на 6 ноември без предупреждение източно от Малта.

C това съобщение английското адмиралтейство се опитва съзнателно да заблуди общественото мнение. Касае се за два съвършено различни факти: първо – както Волфбюро съобщи на 15 ноември един въоръжен транспортен параход бе потопен на 5 ноември, на 80 мили западно от Малта; второ – транспортният параход „Арабия“ беше потопен на 6 ноември, на 300 мили източно от Малта. „Арабия“ имаше 15 см оръдия и принасяше няколкостотин военни работници за Франция. Ако Англия е приела на парахода „Арабия“ и пътници, тя лекомислено е изложила техния живот, както е правила това и преди.

В деня на катастрофата с болничния лайнер „Британик“, Централните сили дават обобщение за резултатите от военните действия в морска среда:

Виена, 21 ноември 1916 г. /Корспендонец бюро/ През месец октомври са пленени или потопени от подводниците и миноноските на Централните сили, или са потънали вследствие сблъскване с мини 146 неприятелски търговски параходи с обща вместимост 306 500 тона.

Потопени са и 72 неутрални търговски парахода с вместимост 87 000 тона, понеже са носили контрабанда за неприятелски страни.

От началото на войната вследствие мерките, взети от Централните сили, са потопени неприятелски търговски параходи с вместимост 3 322 000 тона, от които 2 550 000 английски.

Първото съобщение, което Публикуваме за „Британик“ е на 23 ноември:

Лондон, 23 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Адмиралтейството съобщава:  Английският болничен параход „Британик“ (47 500 тона) потъна на 21 ноември в канала Кеа, в Егейско море, вследствие на торпила или мина. Спасени са 1106 души, от които 25 ранени. Вярва се, че 50 души са загинали.

***

Лугано, 24 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Според известия от Лондон относно потъването на болничния параход „Британик“, този параход потънал в продължение на 50 минути, след две експлозии. „Британик“ поискал помощ по безжичния телеграф; една миноноска от Керастини била готова да замине, когато се получила втора телеграма, че помощ е ненужна. Изглежда, че тази втора радиограма е била изпратена от германска подводница. Броят на жертвите възлизал на 200 души.

***

Лондон, 24 ноември 1916 г.  /Кореспонденц бюро/ „Дейли нюс“ се научава, че потъналият параход „Британик“ бил най-хубавият болничен параход. Постройката му коствала 2 милиона лири стерлинги.

***

Лондон, 24 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ В Камарата на общините, г-н Карсън направи интерпелация относно потъването на болничния параход „Британик“. Той попита дали правителството ще привлече вниманието на неутралните върху този варварски акт и нарушение на международното право. Министър-председателят г-н Аскуит каза: Не са получени никакви подробности. Този въпрос ще бъде разгледан. 

***

Берлин, 25 ноември 1916 г. /Официална/ В английската Камара на общините, загубата на болничния параход „Британик“, който уж бил потопен от германска подводница, биде представена като варварски акт, противен на международното право. Противно на това твърдение, ние констатираме, че „Британик“ не е бил потопен от германска подводница. – /Подп./ Началник щаб на марината.

Дни по-късно друг британски болничен кораб последва съдбата на „Британик“ във водите на Средиземно море:

Лондон, 25 ноември 1916 г. /Кореспонденц бюро/ Адмиралтейството съобщава, че английският болничен параход „Бремар Кастл“ (6280 тона), на път от Солун за Малта с ранени войници, се натъкнал на мина или бил потопен в канала Мукони (Егейско море). Всички, които се намирали на парахода, били спасени.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Волейболни капитани подариха на кмета на Разград статуетка на богинята на победата Нике
Кметът на Минерални бани Мюмюн Искендер и общинският служител Байрям Иляз остават под домашен арест, определи Окръжният съд в Хасково
Гори покрив на жилищна сграда на бул. „Христо и Евлоги Георгиеви“ в София
На няколко места в Ловеч ще се ограничи спирането и паркирането на автомобили с цел безопасност
Общо 436 безработни са назначени на служба в област Хасково през октомври, показват данни на Бюрото по труда
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
В детайли
Водата от централното водоснабдяване на шуменския квартал „Макак“ и селата Панайот Волов и Белокопитово е годна за пиене
Сфера
Близо 20 процента от винопроизводителите в България участват в тазгодишното издание на "Дефиле на младото вино" в Пловдив
В детайли
Ваксинанационното покритие срещу грип се е увеличило с до три-четири пъти през последните години, каза служебният здравен министър Галя Кондева
На преден план
Волейболни капитани подариха на кмета на Разград статуетка на богинята на победата Нике
Сфера
За гражданите ще бъде облекчение, когато бъдем приети в Шенген, каза главен комисар Антон Златанов
Контекст
Жена на 26 години е осъдена за шофиране след употреба на наркотици и неспазване на полицейско разпореждане, съобщиха от съда в Стара Загора
Основна линия
От общината в Рила запазиха мълчание по повод проверка на европрокуратурата
На преден план
Кметът на Минерални бани Мюмюн Искендер и общинският служител Байрям Иляз остават под домашен арест, определи Окръжният съд в Хасково
Сфера
Ротарианци събраха над 20 000 лева за ремонт и обновяване на Кардиологията във Великотърновската болница „Д-р Стефан Черкезов“
Местен фокус
Преброяване на безстопанствените кучета ще се извърши в община Ловеч
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.